סדר עולמי חדש חדש

תרגום: יובל צור | Translation by: Yuval Tzur בדיקה: דויד שור | Review by: David Shor

אנחנו משנים את מבנה תכנית השופטים. מאמר זה יסביר למה ויתמצת את החלקים החשובים. בלי פאניקה! בעוד שישנם שינויים רבים חשובים, ההשפעה על העבודה היום-יומית של רוב השופטים תהיה מינימלית והמעבר לתכנית החדשה לא יורגש. אם אתם מעוניינים לקפוץ ישר לפרטים, ניתן למצוא אותם באתר המשאבים הרשמיים (Official Resources). אנחנו נהיה פה כשתחזרו.

הפעם האחרונה שבה הייתה הגדרה מחדש משמעותית של התכנית הייתה אחרי אליפות העולם בספטמבר 2004. תחת השם “סדר עולמי חדש” בזמנו, זו השיטה במבנה חמשת הרמות שאנו מכירים כיום.

איך נראה העולם התחרותי של מג’יק ב-2004? לכ-17 Grand Prix-ים הגיעו פחות מ-800 שחקנים בממוצע ואירועים שחצה את קו 1000 השחקנים היו נדירים. באירועים אלה היה אירוע משני אחד או שניים ביום ראשון. הסצנה המקומית של טורנירים סבבה סביב PTQ-ים של כ-100 שחקנים. פריריליסים היו מועטים ומרוכזים ומשכו קהל גדול. ה-Open Series של StarCityGames לא היו קיימים. גם Regular REL היה במרחק מספר שנים. אלה היו זמנים אחרים.

הייתה לנו תכנית שופטים שתאמה את התקופה. רמות נקבעו לא לפי יכולות אלא לפי סדר גודל גיאוגרפי (מקומי, אזורי, מחוזי, בינלאומי, מקצועי). משופט רמה 3 היה מצופה להיות מנהיג במחוז שלו, והוא זאת ע”י חניכה, הכשרה, והסמכה של שופטים באירועים המקומיים שלהם (שהיו גדולים מספיק בשביל להצדיק מספר שופטים). שופט רמה 2 היה שופט רמה 1 עם יותר ניסיון. שופטים ברמות 4 ו-5 היו קונספטים אבסטרקטיים לרוב השופטים, שהכירו אותם רק במקרה שאחד מהם נכח ב-Grand Prix מקומי.

ככל שהעולם התחרותי התפתח, התכנית עשתה צעדים כדי להתפתח איתו. Regular REL הפך להיות דבר בפני עצמו, וזה הפך להיות המיקוד של רמה 1. כדי להגדיל את כמות השופטים ברמה הזאת, שופטים ברמה 2 חוזקו ואופשרו להסמיך אותם. נעשה מהפך לתהליך להתקדם לרמה 3. ככל שהמספרים גדלו, המתאמים המחוזיים (Regional Coordinators) נוצרו כדי לדאוג לקילות שלהם. אבל התכנית הייתה עדיין, במהותה, הסדר העולמי החדש של 2004.

וזה יצר בעיות.

מהי המשמעות של להיות רמה 4

התחלנו לדבר על הבעיות האלה לראשונה בתחילת 2015, בעיקר בהקשר של מהי המשמעות של להיות רמה 4. להבין מהי רמה 4, מה מטרתה, ומה קרה איתה, התבררה כמרכזית להבנה מה אמור להיות המבנה של תכנית השופטים.

בספטמבר 2004, התכנית דרשה כתרייסר שופטים בכירים כדי לתחזק ולהריץ את התכנית. במקרה, זה היה בערך אותו מספר של אנשים שנדרשו כדי להוביל את ה-Grand Prix. היה מאוד הגיוני להפוך את שניהם לדבר אחד.

אבל, במהלך השנים, נוצר גידול.

  • המספר והגודל של אירועים מקצועיים (בעיקר Grand Prix) גדלו מאוד. במקום 20 שופטים ראשיים שנדרשו כדי לכסות אותם בשנה, המספר גדל למעל 100 (משום שאירועים רבים דרשו שני שופטים ראשיים או יותר כדי להתמודד עם גודל האירוע). האירועים עצמם היו מתישים. רמות 4 הם אנשים מדהימים, והם צלחו את זה עם מעט תלונות, אבל השחיקה הייתה גבוהה. כדי לכסות את מצע ה-Grand Prix בצורה ריאליסטית, אנחנו צריכים להכפיל את היצע השופטים בעלי היכולת. אבל השופטים האלה לא יכולים להיות רק שופטי Grand Prix מצוינים, כי ההגדרה של רמה 4 מכילה מרכיב של ניהול התכנית וכל מועמד צריך להיות טוב בשניהם, מה שמקטין משמעותית את מבחר המתמודדים המוכשרים שגם מעוניינים.
  • מצד שני, רמות 3 הפכו ליותר מעורבים בתכנית. אולי זה יפתיע הרבה דרגות 3, אבל ב-2004, אבל רמה 3 שעשה דברים שקשורים לתכנית מחוץ למחוז שלהם היה מראה נדיר. חלק מזה היה טבעי; ככל שרמות 3 בילו זמן רב בתכנית, הם חיפשו יותר דברים לעשות. אבל חלק מהדחף נוצר משום שהתפקיד המקורי של רמה 3 לא היה קיים יותר.

    תפקיד המתאם המחוזי לקח את רוב הנטל המנהלי במחוז שלפני כן היה באחריות רמות 3. אז, הביטול של שיטת ה-PTQ הסירה את המבנה שעליו הם ביססו את ההשפעה המקומית שלהם. רמה 3 הפכה מטבעה לקשורה יותר לאירועים גדולים ועבודה בתכנית. המשמעות הייתה שהעבודה שנעשתה ע”י רמות 4 בתכנית נשחקה (ולמען האמת, רמות 4 היו כ”כ עסוקים עם ה-Grand Prix שזה כנראה היה מחייב בשביל לשרוד).

זה לא אומר שיש פחות דברים לעשות במנהלה המודרנית של תכנית השופטים. למעשה, יש יותר מה לעשות! לשופטים ראשיים של Grand Prix אין בהכרח את היכולות שתואם את הצרכים האלה, ואולי אין להם אפשרות להשקיע את הזמן שנדרש כדי להיות חזקים בשני התפקידים. יש פחות התאמה מישהו שיכול לנהל צוות של 120 שופטים בסוף שבוע בודד ומישהו שיכול לעזור לקבוצה של תרייסר מתנדבים מסורים לעסוק בפרוייקט במשך שנה או יותר.

זה שם אותנו במצב שבו אנחנו צריכים יותר אנשים שיובילו Grand Prix ופחות כדי לפקח על התכנית ולא יכולנו להתאים ביניהם. המבנה הנוכחי כבר לא מתאים. הגיע הזמן לפוצץ אותו ולהתחיל מחדש.

רמה 1 הוגדרה מחדש לפני מספר שנים להתמקד באירועי Regular REL, אבל המהות של המעבר לא שקעה והמעבר בין רמה 1 ורמה 2 חסרה הגדרה ברורה. רמה 2 הייתה עדיין רמה 1 “יותר מנוסה”, למרות מיקוד שונה לחלוטין.

מתחילים מאפס

אז, איך ניגשנו לזה? התחלנו עם דף נקי ודיברנו על מה לא עובד, ומה מערכת הרמות ניסתה לעשות. מספר עקרונות בלטו מאוד.

  • רצינו רמות שישקפו ידע ספציפי – להבטיח ששופט מחזיק ביכולות ספציפיות – במקום למדוד יכולת כללית. מארגני טורנירים ומתאמים מחוזיים מכירים את השופטים המקומיים באופן פרטני כדי לעשות התאמות קלות מעבר לזה.
  • רצינו להתרחק מהתדמית של רמה 4 כהתקדמות ישירה מרמה 3. האמונה הזאת גרמה הרבה כאב במרוצת השנים משום ששופטים מדהימים בתחומים אחרים ריסקו את עצמם במטרה להשיג את הרמה משום שהיה לה מספר יותר גדול. יצרנו תקוות וציפיות שאותן מילאנו בצורה גרועה.
  • רצינו ליצור יותר הזדמנויות – ויותר נגישות – לשופטים תוך כדי שאנחנו שומרים על המשכיות וניסיון. רצינו שעזיבת תפקיד לא תרגיש כמו ירידה בדרגה.
  • רצינו לפתוח הזדמנויות הנהגה שלא היו קשורות לשיטת הרמות.

בסופו של דבר, היה לנו מבנה שמורכב משלושה חלקים (רמות, תפקידים מתקדמים, והסמכות). אנחנו מרגישים שהיא משקפת את תכנית השופטים כמו שהיא היום. אתם יכולים לקרוא את כל הפרטים כאן, אבל למטה תוכלו למצוא תקציר של שני החלקים החשובים. (הסמכות מאפשרות לכם לקבל אחריות מסויימת בנוסף לרמה שלכם, אבל הן חלק קטן מההגדרה מחדש.)

רמות

הרמות הן המבנה המרכזי איתו שופטים באים במגע. הן מצהירות על מה המטרה לה הוסמכת. יש שלוש רמות, כשכל אחת בונה על הקודמת:

רמה 1 – שופט אירועי Regular REL בחנות. שופטים אלה הוכשרו והוסמכו בחוקים ונהלים של Regular REL. הם אלה שדואגים לרוב הטורנירים של מג’יק בעולם, כשהם מחנכים שחקנים חדשים לגבי החוקים והתנהגות חיובית לפני שהם הולכים לאירועים גדולים יותר.

רמה 2 – שופט אירועי Competitive REL. שופטים אלה הוכשרו והוסמכו בחוקים ונהלים של Competitive REL. הם אחראיים בעיקר לאירועים מיוחדים בחנויות, בעיקר מחזור ה-PPTQ. הם מתפקדים בקומה של Grand Prix ואירועים גדולים אחרים.

רמה 3 – שופט מקצועי. שופטים אלה הראו את היכולת להוביל באירוע מקצועי. יש להם ידע חוקים מקצועי ויכולות מנהליות. משופט ברמה הזאת מצופה גם להיות פעיל בתכנית השופטים מעבר לחנויות מקומיות/מחוז.

תפקידים מתקדמים

תפקידים מתקדמים הם אפשרויות הנהגה נוספות לשופטים ברמה 3. הם לא התקדמות. הם צדדים של התכנית שבהם לשופט יש הזדמנות למלא תפקיד משמעותי. שופט מתחייב לתפקיד למשך שמונה עשר חודשים, שלאחריהם הם יכולים להגיש מועמדות מחדש אם הם מעוניינים בכך (ביחד עם עוד שופטים שמעוניינים לקחת על עצמם את התפקיד). שלושת התפקידים המתקדמים הם:

מתאם מחוזי. אין הרבה שינוי בתפקיד הזה מהאופן שבו הוא קיים היום. אלה השופטים שאחראיים על הפיקוח במחוזים ספציפיים ומשמשים כנקודת התקשורת המרכזית בין שופטים ותכנית השופטים. יהיו מספר שינויים קלים, אבל ברובו אין שינוי בתפקיד.

שופט ראשי ב-Grand Prix. אלה השופטים שבהם ישתמשו מארגני טורנירים כשופטים ראשיים ושופטים תומכים ב-Grand Prix. הם מומחים במנהלה של טורנירים ומרגישים בנוח עם הנהגת אירועים בסדר גודל משמעותי.

מתאם תכנית. שופטים אלה מפקחים על התפעול של תכנית השופטים ומשמשים כנקודת התקשורת המרכזית מול Wizards בפיתוח יוזמות חדשות. הם מגדירים כיוונים אסטרטגיים חדשים לתכנית השופטים ועובדים עם מנהיגים של פרויקטים כדי להבטיח שהאסטרטגיה ממומשת.

שליש מכל אחד מתפקידים אלה יבצע רוטציה כל שישה חודשים (שופטים ראשיים של Grand Prix ביולי ודצמבר, מתאמי מחוז ותכנית באפריל ואוקטובר). את כל הפרטים בנוגע להליך המועמדות ניתן למצוא במסמך ההגדרה מחדש של הרמות.

איך זה משפיע עליי?

בטווח הקצר, זה כנראה לא משפיע. רוב הההגדרה מחדש סובבת סביב מהות הרמות ואין התוכנית מתנהלת. יש שינויים גדולים, אבל המעבר אמור להיות חלק עבור רוב האנשים.

אם אתם שופטים רמה 1, השינויים מבהירים שאתם מתמקדים ב-Regular REL. אם אתם רוצים להיות מעורבים באירועי Competitive REL, אתם צריכים לבחון את האפשרות לעבור לרמה 2, ותגלו שהדרישות להגיע לשם פחות מכבידות. אחרת, תמשיכו להיות מגניבים בסצנה המקומית שלכם!

אם אתם שופטים רמה 2, תגלו שקצת יותר קל לשמר את הדרגה שלכם. אבל דיווחי טורנירים זה מגניב ואתם צריכים לשקול להמשיך לכתוב אותם בכל מקרה!

אם אתם שופטים רמה 3, כלום לא משתנה מיידית, אבל הזדמנויות למלא תפקיד בתכנית ייפתחו לכם. אנחנו גם מצפים מכם לקחת תפקיד פעיל בתכנית הרחבה מעבר לאירועים בלבד.

מתי מתחילים? מה לגבי עכשיו?

המתאמים המחוזיים הנוכחיים ימשיכו בתפקידם. רמות 4 ו-5 הנוכחיים יתחילו כשופטים ראשיים ב-Grand Prix, וקבוצה חדשה תתווסף ביולי. כל השופטים ברמה 1, רמה 2 ורמה 3 נשארים ברמה הנוכחית שלהם. מתאמי תכנית ימונו בקרוב.

אנחנו מאמינים שמבנה זה משקף את תכנית השופטים ב-2016. אנחנו מקווים שהוא מספק השראה והזדמנות לשופטים מכל העולם תוך כדי מילוי הצרכים של מארגני טורנירים. אין לנו ספק שתיקונים קלים יידרשו כשנראה איך זה מתקדם בעולם האמיתי (התפקיד הראשון של מתאמי התכנית הוא לתקן את מה שנשבר), אבל אנחנו אופטימיים שהמבנה החדש ישרת אותנו איתנה כמו זה ששרד את שניים עשר השנים האחרונות.